کودکان اسير در بازداشتگاههای آمریکا در عراق و افغانستان
ارسالي بنفشه ميترا ارسالي بنفشه ميترا


روزنامه نیویورک تایمز در شماره چهارشنبه 29 ژوئن مقاله ای به قلم پروفسور آرلی هخ اشمیت استاد جامعه شناسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا پیرامون اسرای کودک در بازداشتگاههای ارتش آمریکا در افغانستان و عراق به چاپ رسانده است که در آن موارد تکان دهنده ای از شکنجه و آزار اسرای خردسال نقل شده است. آرلی هخ اشمیت پس از اشاره به نگرانیهایی که از جانب یکی ازمقامات وزارت خارجه آمریکا پیرامون قاچاق کودک ابراز شده بود می نویسد که نقض حقوق کودکان در حال حاضر یکی از نگران کننده ترین مسائل مربوط به حقوق بشر است اما باید رسیدگی به آن را از بازداشتگاه های ارتش آمریکا در عراق، افغانستان و گوانتانامو آغاز کرد. پروفسور آرلی هخ اشمیت در ادامه مطلب خود در نیویورک تایمز می نویسد که براساس حقوق بین الملل سن بلوغ 18 سال تعیین شده است اما آن گونه که از گزارش سازمانهای مدافع حقوق بشر نظیر عفو بین الملل و ديدبان حقوق بشر بر می آید وزارت دفاع آمریکا مرز کودکی و بزرگسالی را به 16 سال تقلیل داده است. از این روی نمی توان آمار دقیقی از تعداد اسرای خردسال در زندانهای ارتش آمریکا به دست آورد. آرلی هخ اشمیت در این رابطه به آماری که سازمان صلیب سرخ جهانی سال گذشته قبل ازتفویض قدرت به دولت موقت عراق و پس از بازدید از شش زندان تحت کنترل نیروهای ائتلافی انتشار داد اشاره می کند که حاکی از وجود 107 زندانی زیر 18 سال بود و درمیان آنها چند کودک 8 ساله نیز وجود داشت. اما به گزارش سازمان ديدبان حقوق بشر این تعداد اکنون افزایش یافته است.
آرلی هخ اشمیت دراین قسمت از مقاله خود در نیویورک تایمز آمار مربوط به اسرای کودک در افغانستان را نگران کننده تر توصیف کرده وبه گزارشی از سیمور هرش اشاره می کند که در روزنامه گاردین چاپ بریتانیا ماه گذشته انتشار یافت و د ر آن این روزنامه نگاراز یادداشتی که اندکی پس از اشغال عراق برای دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا ارسال شده بود نام می برد که حاوی آماری مبنی بر وجود 800 الی 900 نوجوان 13 تا 15 سال پاکستانی در بازداشتگاه های آمریکا بود. نویسنده مقاله نیویورک تایمز آنگاه چنین ادامه می دهد که در بازداشتگاه های ابوغریب و بگرام با زندانیان رفتاری مشابه با اسرای بزرگسال در پیش گرفته می شود و بنا به گزارش سازمانهای مدافع حقوق بشر و هم چنین شواهدی که خود وزارت دفاع آمریکا از سربازانی که در این بازداشتگاه ها خدمت می کرده اند بدست آورده است شکنجه و آزار کودکان به مانند سایر اسرا انجام می گیرد. آرلی هخ اشمیت به نقل از سازمان عفو بین الملل می نویسد که یک نوجوان 13 ساله افغان اواخر سال 2002 در افغانستان بازداشت شد و به مدت یک سال نخست در بازداشتگاه بگرام و سپس گوانتانامو بدون محاکمه زندانی بود. این نوجوان به گزارشگر سازمان عفو بین المل گفته است که با جلوگیری از خوابیدن او و ساعتها سر پا ایستادن مورد شکنجه قرار گرفته بود. مورد دیگر به نوشته آرلی هخ اشمیت یک نوجوان 15 ساله کانادایی بنام عمرخدر است که در سال 2002 در افغانستان به اسارت در آمد و به گوانتانامو فرستاده شد و به او برای مدت دو سال و نیم اجازه تماس با خانواده و یا وکیل داده نشد. اما تکان دهنده ترین موارد شکنجه کودکان در بازداشتگاه های ارتش آمریکا که درمقاله آرلی هخ اشمیت به آن اشاره می شود از منابع ارتش آمریکا بدست آمده است. وی در این زمینه به تحقیقاتی که سال گذشته توسط ژنرال جورج فی برای وزارت دفاع آمریکا انجام گرفت اشاره می کند که در آن جورج فی نوشته بود که در ماه ژانویه سال 2004 یک سرباز آمریکایی سگ قلاده دار اما بدون دهان بند خود را به سلول دو اسیر خردسال رها کرد که هدف از آن به وحشت انداختن این دو اسیر بوده است.
ژنرال فی هم چنین به نقل از ژنرال کارپینسکی رئیس پیشین زندان ابوغریب از نگاهداری یک کودک 11 ساله در یکی از سلولهای ویژه افراد بسیار خطرناک گزارش می دهد حاکی از آن که این کودک بسیار بی قراری می کرده و خواهان تماس با مادرش بوده است. پروفسور آرلی مقاله خود را در روزنامه نیویورک تایمز چنین ادامه می دهد که اگرچه بعضی از این کودکان به دلیل حمل اسلحه یا اعمالی مشابه بازداشت شده اند اما آنگونه که افسران اطلاعاتی نیروهای ائتلافی به صلیب سرخ جهانی گفته اند 70 تا 90 در صد از آنها سرانجام بی گناه تشخیص داده شده و از زندان آزاد می شوند. پروفسور آرلی هخ اشمیت سپس مقاله خود را چنین به پایان می برد که آمریکا باید بر کنوانسیون حقوق کودکان که تنها این کشور و سومالی از تصویب آن خودداری کرده اند هر چه زودتر صحه بگذارد و اگر وزارت دفاع مجبور به اسارت خردسالان است باید آنها را در شرایط انسانی نگاه دارد و حق دسترسی و دیدار با والدین را برای آنان قائل شود و سرانجام آمریکا باید در زندانهای خود را به روی بازرسان حقوق بشر باز بگذارد تا جلوی صدماتی که بر این کودکان وارد می آید هرچه زودتر گرفته شود.
برگرفته از سايت فارسي بي بي سي
July 4th, 2005


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی